Marknadsinsikt. Behövs det?

Stor som liten, ny eller gammal - alla organisationer behöver marknadsinsikter. Dessvärre finns inga genvägar, man behöver vara ständigt uppdaterad på sina marknadsförutsättningar och hur era målgrupper förhåller sig till det. Både som underlag till affärsplanen och för att skapa samsyn i organisationen så underbygger och effektiviserar marknadsanalyser företagets beslut.

Att veta är helt nödvändigt för att inte missa målet. Gissa. Anta. Förmoda. Tror. Känner på mig. Sen gammalt. Nej, det duger inte som beslutsunderlag - genom att definiera, kartlägga och prioritera din marknad och veta hur dina målgrupper agerar ger det insikter som gör det möjligt att sätta strategier och vidare planering. Du får kunskap om vem du ska prata med och vad du ska säga. Kanske innebär det t o m att du behöver justera din affärsmodell...

Tre tips på hur du förenklar och effektiviserar ditt marknadsinsiktarbete:

  1. Definiera tydliga mål och syften: Vad vill du uppnå med undersökningen? Vilka specifika frågor vill du ha svar på?

  2. Använd en blandning av metoder: Det kan inkludera enkäter, intervjuer, fokusgrupper, observationer och analys av befintlig statistik eller rapporter.

  3. Välj rätt urvalsmetod och representativt urval: Om du till exempel vill rikta in dig på en specifik demografisk grupp kan det vara lämpligt att använda sig av stratifierat urval för att säkerställa att gruppen är korrekt representerad i undersökningen.

Känns det fortfarande krångligt? Kontakta oss så gör vi jobbet - tillsammans.

Boka demo på vårt verktyg Marknadsinsikt© med Ann här!

Föregående
Föregående

Välkommen Linda och Sundsvall

Nästa
Nästa

Varför investera i sin affärsmodell?