Vi gick till roten med kundernas behov

Våren 2023 gjorde Oddo och arGrow ett stort utvecklingsarbete tillsammans. På kort tid såg vi kraftigt ökade aktiviteter både på webb och bland återförsäljare samt skogsägare. En stor och avgörande faktor var arbetet med verktyget Kundinsikt© 

arGrow är en jord- och rotstimulerande näring som innehåller Arginin, en naturlig kvävekälla som mycket effektivt tas upp av skogsplantor. Arginin stimulerar tillväxt av rötter och etablering av mykorrhiza vilket hjälper plantan att ta upp näring och vatten. Genom att tillföra arGrow, och därigenom skapa ett robustare rotsystem, kan plantorna fånga upp mer av den tillgängliga näringen. Detta gör plantorna bättre rustade och livskraftiga. 

– arGrow har verkligen en unik teknologi för att skapa starkare växter. Det är kul att det finns ett så stort intresse för att veta mer om hur produkterna kan bidra till mer hållbar plantering och odling, säger Rikard Höög, varumärke- och marknadschef på Arevo. 

Just nu vänder sig produkten till skogsnäringen, men möjligheterna är stora. Försök görs även inom jordbruks- och trädgårdsbranschen – och resultaten ser lovande ut. 

Men hjälp av delar ur Oddos modeller – Strategi©, Kundinsikt©, Budskap©, Idé© samt Team© – kunde arGrow skapa relevant kundvärde och nå marknaden på ett enklare och effektivare sätt.  

– Det här är något av det mest spännande vi stött på under våra 25 år i branschen. Det är en ynnest att få vara en del av utvecklingsresan, säger Mattias Önell. 

En stor och avgörande faktor var arbetet med verktyget Kundinsikt©. Där ställde vi frågor till skogsägare och egen säljkår, för att sammanfatta kundernas faktiska behov i en kundresa. Vi ville förstå hur arGrows kunder tänker, vad som skapar emotionella och rationella värden. När tar de beslut att köpa, hur och varför – eller varför väljer de att inte köpa?  

Arbetet resulterade i kampanjen Roten till. Och på kort tid märktes tydligt resultat med bland annat kraftig ökad webbtrafik, återförsäljare som fyller på med mer varor och privata skogsägare som hör av sig och vill veta mer. 

– Nu längtar vi efter att få göra en varumärkesmätning för att se de mer långsiktiga effekterna. Men de första resultaten ser lovande ut, säger Rikard Höög. 

– Med våra modeller, seniora rådgivning och flexibla team får kunden en röd tråd och handlingskraft med rätt person på rätt plats! Vi skapar enkelt och effektivt värde och kan snabbt nå ut på marknaden. Då skapas affärsnytta för våra kunder och då gör vi skillnad. På riktigt, säger Mattias Önell. 

Teamet: Rikard Höög, Torgny Näslund, Johan Moritz, Mattias Holmlund, Olof Rogbrandt, Elisabeth Berndes, Anders Granberg, Olov Antonsson, Saga-Mariah Sandberg, Daniel Sundgren, Peter Westman, Paul Edlund, Johan Holmlund, Johan Backlund, Jan Neidebro, Mattias Önell och Ann Werner. 

  

Läs mer om arGrow här. 

Vill du veta mer om vår modell Kundinsikt©? Kontakta oss för en demo.  

Föregående
Föregående

Tips på intäktsmodeller!

Nästa
Nästa

Elin Olsson – redaktör och skribent som specialist