Möt Emma Fernerud, Bidnerdonethat, som tillhör Oddos specialistnätverk

2021/08/27

Oddo hjälper företag att stärka den röda tråden från affärssidé, via marknadsföring till kommunikation. En viktig pusselbit är att omge sig med ett stort och kompetent nätverk av specialister att ta in vid behov. En specialist som Oddo samarbetat med i ett antal kundprojekt är företaget Bidnerdonethat. Här möter vi Emma Fernerud, processledare och UX-researcher Bidnerdonethat, i ett samtal om kommunikation och framtid. 

Hej Emma, du är en av de specialister som vi samarbetar med, kan du berätta mer om vad du gör? 

-Jag jobbar som konsult på Bidnerdonethat, främst arbetar jag med med UX-research och kommunikation, men också med design och webbutveckling

Vad ger det dig och ert företag att tillhöra en community som Oddo är?

-Det är viktigt att kunna utvecklas som expert på just det man är bäst på. För att lyckas behöver man både inspireras och motiveras av andra samt hitta möjligheter att både kunna dela med sig av – och få ny kunskap. Om man jobbar med samma människor kan det lätt bli samma perspektiv och ibland lite fyrkantigt. Nya perspektiv är jätteviktigt för att utvecklas

Kan du berätta något nytt som pågår i din del av marknadsförings- och kommunikationsbranschen?

-Att känna sina kunder på riktigt för att kunna utveckla produkter och tjänster är fortfarande väldigt viktigt. Sen ser vi att utvecklingen av sociala medier och influencerbranschen skapar nya möjligheter och flyttar gränser för vad man kan och bör göra. För företag innebär det att de verkligen behöver förstå sina kunder ännu mer och inte fasta i traditionella kanaler osv. Det är också än mer viktigt att vara personlig, mot sin specifika målgrupp

Vad har ni på gång i höst i Bidnerdonethat?

-Vi avrundar bland annat ett lägre innovationsprojekt som vi gjort för Sollefteå kommun där resultatet är en app för att stärka besöksnäringen. Jättespännande! Sedan drar vi igång med fler designsprintar och andra digitala projekt.