En trendspaning om visuell kommunikation för företag – post covid 19

2020/12/16

Många go-to-feel-good-bilder är inte så go-to-feel-good längre. Gruppkramar, höga femmor, festivaler och folkfester. Inte 2020. Men hur har detta omtumlande pandemi-år påverkat hur vi jobbat med bilder i vår kommunikation? Vad kan vi ta med oss in i 2021? Oddos Anders Granberg har sammanställt en spaning som du inte vill missa på temat visuell kommunikation – innan och efter covid-19.

Pandemin har tydligt påverkat vår uppfattning om visuellt innehåll. Varumärken räknar ju med att deras bilder ska skapa relationer till publiken eller berättar en specifik historia men kastar man ett öga på företagens bildbanker idag är det oundvikligt att inte klassificera foton som före och efter Corona. Många go-to-feel-good-bilder är inte så go-to-feel-good längre. Gruppkramar, höga femmor. Festivaler och folkfester. Inte 2020.

Nu finns det en balansgång mellan ”allt förlöper fint” eller ”den nya COVID-19-normalen.” Det gäller att inte trampa snett och uppfattas som tondöv. Många har därför växlat ned användning av fotografier till förmån för illustration och grafik snarare än att tänka om. Men Coronan är här och kommer vara ett tag till. Så även om ett vaccin är på gång kan det vara klokt att förhålla sig till den. Och hur gör man det då?

Det finns några trender som kan hjälpa oss hitta vad som idag är det nya feel-good.

Här kommer fyra bildteman baserade på data och insikter från:
> Twitters datagruva 

> Gettys Images Visual Global Report

> Adobes 2020 Creative Trends

1. Hållbarhet

Människor som gräver med händerna i marken, rensar hem från onödiga pryttlar och handlar från lokala leverantörer är numer trend. Konsumenter gillar organisationer som tar hand om miljön och tweets om företagens hållbarhetsinsatser har ökat med 360%. Företag kan med fördel omfamna detta genom att dela sitt hållbarhetsarbete ytterligare och att lyfta sitt praktiska deltagande i hållbarhetsfrågan.

2. Inte perfekt

Det sker ett visuellt skifte. Från perfekt poserande modeller till mer relaterbara skildringar av situationer, människor och känslor. Att våga exponerar verksamheten med ”före” och ”under” bilder, snarare än att bara lyfta fram de perfekta slutresultaten. Istället för att visa en husägare som med självbelåten min poserar med moppen i ett kliniskt rent kök, plockar du fler poäng genom en bild av ett barn med udda strumpor som kladdar ned väggarna med sina chokladtäckta händer. ”Verkligheten” blir också en slags uppvisning av empati. Ett uttryck som lirar bättre hos betraktaren nu än illusionen av perfektion. 

Just nu är många människor begränsade till sina hem. Helt plötsligt har våra offentliga fasader rivits ned och livets stök exponeras tack vare Teams, Zoom Meet mfl. Vi får se katter, hundar, smygande partners, höra skrikande barn och tvättmaskiner. Denna ärlighet avspeglar sig i uttrycksfulla ansikten, märkliga bildvinklar och realistiska – inte idealiserade – känslor. Varför inte visa bilder och videor bakom kulisserna? Tittarna kommer troligtvis uppskatta innehåll som berättar om ditt varumärkes inre funktioner och produkter. Inte bara den slipade ytan.

Uppriktigheten i en snabbt producerad film kan bidra till att personifiera varumärket och göra det mer tilltalande. Film i sociala medier har också förändrat förväntningar på mediet och kvaliteten bestäms av innehållet. Inte bildernas upplösning och ljussättning.

3. Hälsa och välbefinnande

Hälsa och fitness är ständigt närvarande i medielandskapet. Men en intressant utveckling är korsningen av välbefinnande och en fascination för det outforskade. Dessa i kombination med ett förnyat intresse för naturupplevelser. Traditionella semestrar är frånvarande och människor söker sig till vandring, camping och vildmarksliv för att fylla tomrummet. Det är billigare och det är Coronasäkert. Bildbanken Shutterstock har en 553% ökning av vandringsrelaterade sökningar, en ökning med 368% av campingsökningar och en 325% ökning på bilder av stövlar och ryggsäckar. 

Varumärken måste egentligen inte förknippas med utomhusprodukter eller wellness för att utnyttja denna trend. Du kan nå ut genom att anspela på ensamhet och äventyr med majestätiska naturbilder eller drömmiga landskapsbilder med resenärer. Tänk på bilder som tagits på avlägsna platser för att tillfredsställa törsten på upplevelser. Stimulera längtan efter förundran med rymdlandskap eller makrolinsfotografering som blir nära och unikt på växter och insekter.

4. Tillsammans med tech

Ny teknik har omfamnats under pandemin för sin förmåga att föra oss alla tillsammans. Tekniken har gått från att vara central i våra liv till att vara centrum i våra liv. Från videokonferenser och virtuella händelser till on-lineinlärning och Teams-AWs. Vi får nu mer skärmtid än någonsin tidigare.

Men en trend avviker från samhörighet och riktas mot oro. 

Å ena sidan älskar vi de band som skapas och stärks genom teknik. Å andra sidan känner vi oro över vårt beroende av olika devices, datasäkerhet och framtidens ovisshet. Getty konstaterar att 40% av oss säger att AI gör oss nervösa och mer än 70% av oss är oroade över nätsäkerhet och cyberattacker. Bildsökningarna relaterade till online-integritet och cybermobbning har fördubblats sedan förra året.

Vårt hat/kärleks-förhållande till teknik kan stävjas om varumärken fokuserar på visuell kommunikation som humaniserar teknik. En kan lyfta samhörighet och ge förtroende för tekniken i vår vardag med enkla livsstilsbilder som tex selfies eller stillbilder från videosamtal.

Genom att ha örat mot marken gällande det visuella kan det hjälpa ditt varumärke att utstråla empati, visa medvetenhet och få förtroende i en tid då människor längtar efter förståelse.

Vill du veta mer om hur du kreativt kan använda visuella element i din kommunikation? Hör av dig till Oddos Anders Granberg på anders@oddo.nu