Detta har vi lärt oss om att driva företag mitt i pandemin

2020/09/10

Kundvärde trumfar allt

Vi existerar eftersom vi skapar värde för våra kunder. Så, håll i dina kunder så hårt du bara kan och lyssna på vad de behöver här och nu. Våga förändra! Kanske måste vi till och med anpassa vår egen affär efter kundens behov. För att levla så kroka arm med bra samarbetspartners och leverera ett stabilt team som levererar kundvärde i stort och smått.

Älskade budget

Du vet budgeten du (kanske) gör en gång om året utifrån fjolårets utfall, den är faktiskt din bäste vän när det blåser. För oss i Oddo fokuserade vi på att snabbt justera alla våra bolagsbudgetar, löpande följa upp resultatet (såklart!) och detta har vi nu igen. Det vi såg i våras kunde vi försöka göra något åt i tid. Men det krävs lite pill för att ni ska bli bästisar. Låt den årliga affärsplanen, där du allokerat resurser på rätt plats, inspirera budget och gör en veckovis (minst) uppföljning av resultatet mot budget så du vet att du styr rätt. På så sätt styr du skutan med trygg hand.

En magisk blandning av strategisk riktning och flexibel plan

Att styra i rätt riktning kräver också några ganska enkla men ack så viktiga saker. Först och främst; en kraftfull strategi med tydliga mål för vår långa väg framåt. Men istället för att strategin ska följas upp med en årsplan med fasta aktiviteter så gör vi planen flexibel, med det vi vet säkert närmast och det som är osäkert längst bort. Alla känner till planen och planen syftar hela tiden tillbaka till strategin. Vi uppdaterar den ofta. Vi kan göra om den ofta. Har vi lärt oss något i dessa tider så är det just att å ena sidan skapa tydliga strukturerade och effektiva strategier och å andra sidan jobba med en flexibel plan samt prioritera nyfikenhet och utforskande.  

Fler möten!

Du svimmade lite? Du tror att vi skämtar? Nej nej. Du läste rätt. Fler möten har faktiskt hjälpt oss framåt. Alltså, vi ska förklara vad vi menar. Vi älskar ju samarbeten och tror på kraften i smarta team med olika människor som löser olika uppgifter. I tider som dessa, med hemmajobb och distans, har det varit och kommer fortsatt att vara viktigt med dialog, feedback och ansvarsfördelning. Så här: Onödiga möten nej tack. Fler effektiva arbetsmöten med teamet, ja! Ofta. Fler som vet mer är guld!

Ett pågående lärande

För att utvecklas måste vi lära. Lär vi inte blir vi omsprungna. Mitt i en pandemi blir det dessutom extra påtagligt. En kultur av nyfikenhet och utforskande, absolut. Ett flexibelt arbetssätt, jajjemen. Men vi är också helt övertygade om att alla måste ta ansvar för sitt eget lärande. Vi löser inte utveckling genom en tvådagarskurs, vi måste ständigt vilja veta mer om det vi gör. Lyssna, läsa, uppleva. Så utvecklar vi både verksamheter och människor.   

För mer tips om företagsutveckling – följ oss på Facebook och Linkedin.