Tips på intäktsmodeller!

Klurar du på vilka potentiella intäktsmodeller det finns för ditt tjänsteföretag? Här är några vanliga exempel:

1.     Timbaserad debitering: Företaget debiterar kunder baserat på antalet timmar eller dagar som arbetet tar. Vanligt inom konsultbranschen eller för professionella tjänster såsom juridik eller redovisning.

2.     Fast pris: Företaget erbjuder en specifik tjänst till ett fast pris. Detta kan vara vanligt för projektbaserade tjänster där kunderna betalar ett förutbestämt belopp för att få ett specifikt arbete utfört.

3.     Prenumeration: Företaget erbjuder tjänster som kunderna prenumererar på och betalar en återkommande avgift för. Detta kan vara vanligt inom exempelvis programvaru- eller mediebranschen. Vi ser det blir en allt vanligare modell gällande digitala marknadsföringsbyråer.

4.     Framgångsavgift eller resultatbaserad esättning: Företaget tar ut en avgift baserat på kundens framgång eller resultat. Detta är vanligt inom vissa marknadsförings- eller rekryteringstjänster där företaget tar ut en andel av den genererade försäljningen eller rekryteringsavgiften.

5.     Licensiering: Företaget säljer licenser för att använda sin teknologi eller programvara. Detta är vanligt inom teknik- och mjukvarubranschen.

6.     Franchise: Företaget tillåter andra företag att använda sitt varumärke, affärsmodell och tjänster mot en licensavgift och/eller en andel av intäkterna.

7.     Hyra eller leasing: Företaget erbjuder tjänster eller utrustning för uthyrning eller leasing. Detta kan vara vanligt inom exempelvis byggbranschen eller transportsektorn.

Olika intäktsmodeller kan vara mer lämpliga för olika typer av tjänsteföretag beroende på bransch, målgrupp och affärsstrategi. Många använder också en kombination av olika intäktsmodeller för att diversifiera sina intäktsströmmar och möta olika kundbehov.

Har du stött på någon spännande modell. Hör gärna av dig. Vi är alltid intresserade av att höra vad som kommer i framtiden.

Boka demo för vårt verktyg Affärsmodell© här!

Föregående
Föregående

Varför investera i sin affärsmodell?

Nästa
Nästa

Vi gick till roten med kundernas behov